🔋 Η νέα εποχή των ηλεκτροκίνητων μεταφορών: IMC τρόλεϊ και ηλεκτρικά λεωφορεία


Εισαγωγή

Η ηλεκτροκίνηση στις αστικές μεταφορές εξελίσσεται ραγδαία. Οι πόλεις της Ευρώπης επενδύουν σε νέα μέσα χαμηλών εκπομπών, με κυρίαρχες τεχνολογίες τα ηλεκτρικά λεωφορεία (Battery Electric Buses – BEB) και τα IMC τρόλεϊ (In-Motion-Charging trolleybuses).
Η σύγκριση αυτών των δύο τεχνολογιών είναι κρίσιμη για όσους σχεδιάζουν δίκτυα βιώσιμης κινητικότητας, καθώς διαφέρουν τόσο σε κόστος όσο και σε υποδομές και απόδοση.


💰 Κόστος ηλεκτρικών λεωφορείων

Τα ηλεκτρικά λεωφορεία αποτελούν την πιο διαδεδομένη λύση πλήρους ηλεκτροκίνησης.

  • Το κόστος ενός αστικού ηλεκτρικού λεωφορείου 12 μ. κυμαίνεται από €400.000 έως €550.000.

  • Για αρθρωτά 18 μ., η τιμή μπορεί να φτάσει τα €700.000 – €850.000, ανάλογα με τον κατασκευαστή και την αυτονομία.

  • Η υποδομή φόρτισης (φορτιστές, καλώδια, αναβαθμίσεις υποσταθμών) μπορεί να προσθέσει €10.000 – 30.000 ανά όχημα.

Παρά το υψηλότερο αρχικό κόστος, τα ηλεκτρικά λεωφορεία έχουν μειωμένα λειτουργικά έξοδα, χαμηλότερο κόστος ενέργειας και μικρότερες ανάγκες συντήρησης.


⚡ Τι είναι τα IMC τρόλεϊ;

Τα IMC (In-Motion-Charging) τρόλεϊ συνδυάζουν τα πλεονεκτήματα των συμβατικών τρόλεϊ και των ηλεκτρικών λεωφορείων. Διαθέτουν:

  • Διπλούς συλλέκτες ρεύματος για τροφοδοσία από εναέρια καλώδια.

  • Μπαταρίες που τους επιτρέπουν να κινούνται χωρίς καλώδια (off-wire) για 20–50 χλμ.

  • Δυνατότητα φόρτισης εν κινήσει, όταν είναι συνδεδεμένα στο δίκτυο.

Η τεχνολογία αυτή μειώνει την ανάγκη πλήρους δικτύου καλωδίων, καθιστώντας το σύστημα πιο ευέλικτο και αισθητικά αποδεκτό.


📊 Ενδεικτικά κόστη IMC τρόλεϊ στην Ευρώπη

Ακολουθούν πραγματικά στοιχεία από πρόσφατες δημοπρασίες:

Πόλη / ΈργοΤύπος ΟχήματοςΤιμή ανά όχημαΠεριλαμβάνει
Βουδαπέστη (2024)IMC τρόλεϊ 12 μ.~€451.500Οχήματα με μπαταρίες off-wire, ανταλλακτικά & εγγύηση
Βουδαπέστη (αρθρωτά)18 μ. τρόλεϊ~€649.500Παρόμοιο πακέτο
Vilnius (Λιθουανία, Solaris Trollino 18)18 μ. IMC τρόλεϊ~€770.000 – €890.00073 αρθρωτά οχήματα, πλήρες πακέτο
Zaporizhzhia (Ουκρανία)IMC τρόλεϊ (12 μ.)~€3.88 εκ. συνολικάΠακέτο οχημάτων + υπηρεσιών
Bologna (TPER project)35 IMC + 19 BEV€126.48 εκ. συνολικάΠεριλαμβάνει και υποδομές, όχι μόνο οχήματα

👉 Οι τιμές των 12 μ. IMC τρόλεϊ κυμαίνονται ρεαλιστικά από €400.000 – €600.000, ενώ τα 18 μ. αρθρωτά κοστίζουν €700.000 – €900.000.


🏗️ Υποδομές και λειτουργικά κόστη

Τα συμβατικά τρόλεϊ απαιτούν εκτεταμένο δίκτυο καλωδίων, με κόστος €1 – 2 εκατ./χλμ.
Τα IMC τρόλεϊ, χάρη στην αυτονομία τους, χρειάζονται λιγότερα εναέρια τμήματα, μειώνοντας δραστικά το συνολικό κόστος εγκατάστασης.

Συγκριτικά:

  • Ηλεκτρικά λεωφορεία (BEB) → χρειάζονται σταθμούς φόρτισης και ενισχύσεις υποδομών.

  • IMC τρόλεϊ → χρειάζονται περιορισμένο δίκτυο καλωδίων, αλλά ακριβότερα οχήματα.


⚙️ Κατασκευαστές και τεχνολογίες

Οι βασικοί κατασκευαστές IMC τρόλεϊ και BEB στην Ευρώπη περιλαμβάνουν:

  • Solaris (Πολωνία) – Trollino 12/18 IMC

  • Škoda Electric (Τσεχία) – 32Tr / 33Tr series

  • Van Hool (Βέλγιο) – Exqui.City IMC

  • Bozankaya (Τουρκία) – Sileo / Trambus IMC

  • Yutong (Κίνα) – E12 / E18 series

Οι εταιρείες αυτές παρέχουν πλήρη πακέτα: όχημα, σύστημα φόρτισης, τεχνική υποστήριξη και εκπαίδευση προσωπικού.


🔎 Οικονομική αποτίμηση

Σύμφωνα με διεθνείς μελέτες:

  • Η διαφορά κόστους μεταξύ BEB και IMC τρόλεϊ εξισορροπείται σε 10–15 έτη λειτουργίας, λόγω μειωμένων δαπανών συντήρησης και καυσίμων.

  • Οι πόλεις με ήδη υπάρχον δίκτυο τρόλεϊ μπορούν να μεταβούν οικονομικότερα στην τεχνολογία IMC, αντί να δημιουργήσουν νέες γραμμές πλήρους φόρτισης για ηλεκτρικά λεωφορεία.


✅ Συμπεράσματα

  • Τα IMC τρόλεϊ αποτελούν υβριδική και ευέλικτη λύση για πόλεις που διαθέτουν ή σχεδιάζουν περιορισμένα δίκτυα τρόλεϊ.

  • Παρότι έχουν υψηλότερο αρχικό κόστος ανά όχημα, προσφέρουν χαμηλότερο κόστος υποδομών και μεγαλύτερη επιχειρησιακή ευελιξία.

  • Τα ηλεκτρικά λεωφορεία είναι πιο απλά στην ανάπτυξη, αλλά απαιτούν σημαντικές επενδύσεις σε υποδομές φόρτισης.

  • Και οι δύο τεχνολογίες αποτελούν βασικούς πυλώνες για τον μετασχηματισμό των αστικών μεταφορών προς μηδενικές εκπομπές.


Συνοπτικά

ΤεχνολογίαΚόστος οχήματοςΥποδομέςΕυελιξίαΚόστος συντήρησης
Ηλεκτρικό λεωφορείο (BEB)€400k – €550kΦορτιστές + υποσταθμοίΥψηλήΠολύ χαμηλό
IMC τρόλεϊ 12 μ.€450k – €600kΜερικό δίκτυο καλωδίωνΥψηλήΧαμηλό
IMC τρόλεϊ 18 μ.€700k – €900kΜερικό δίκτυο καλωδίωνΠολύ υψηλήΧαμηλό

📘 Πηγές:
Urban Transport Magazine, UITP Knowledge Brief, Sustainable-Bus, Solaris Bus & Coach, Skoda Electric, Rupprecht Consult, δημόσιες δημοπρασίες TPER Bologna & Vilnius Lithuania (2023-2025).



Πηγή: Το διαβάσαμε εδώ 


Ακολούθησε το ATHENS  TROLLEYBUS DRIVERS  στο Facebook .