Σε ποια πρατήρια έχετε μεγαλύτερη πιθανότητα να σας κλέψουν στην αντλία;
Η κλοπή στην αντλία είναι ένα φαινόμενο που δεν είναι καινούριο, ωστόσο όπως και οι άλλες μορφές παράνομης διακίνησης ενισχύεται και ευνοείται σε περιβάλλον υψηλής φορολογίας.
Αυτό έδειξαν οι δύο χθεσινές μελέτες που παρουσιάστηκαν από το Σύνδεσμο Εμπορίας Πετρελαιοειδών η μία από το ΙΟΒΕ για τις επιπτώσεις στην οικονομία της αύξησης της φορολογίας και η δεύτερη από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (ΕΜΠ) ειδικά για το φαινόμενο της κλοπής στην αντλία.
Τι μας είπαν λοιπόν οι δύο μελέτες; Καταρχάς αναδείχθηκε ακόμη μια φορά η συσχέτιση της αύξησης της φορολογίας με την αύξηση του λαθρεμπορίου. Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ η αύξηση της φορολογίας μπορεί να προκαλέσει αύξηση του παράνομου εμπορίου κατά 4% στο diesel και 1% στις βενζίνες λόγω αύξησης των συντελεστών του ΕΦΚ που θα έχει ως αποτέλεσμα σημαντική μείωση της επίσημης ζήτησης (για το 2017 7,9% στο πετρέλαιο θέρμανσης, 6,6% στο πετρέλαιο κίνησης και 2% στις βενζίνες) και συνακόλουθα θα προκαλέσει μείωση στα έσοδα του κράτους (274 εκ. ευρώ έναντι στόχου 492 εκ. ευρώ).
Βεβαίως οι εκτιμήσεις του ΙΟΒΕ αποδεικνύονται στην πράξη μάλλον συντηρητικές.
Και αυτό διότι όπως έδειξε η έρευνα του ΕΜΠ, το 14,6% των πρατηρίων που ελέγχθηκαν εντοπίστηκε να παραδίδει μικρότερες ποσότητες που εμφάνιζαν απόκλιση από τα νόμιμα όρια. Στην προηγούμενη έρευνα που είχε κάνει το ΕΜΠ το αντίστοιχο ποσοστό ήταν κάτω από το 4% είχαμε δηλαδή αύξηση 365% της παραβατικότητας. Η επίμαχη τετραετία θυμίζουμε συνέπεσε με τη δραματική αύξηση της φορολογίας στα καύσιμα.
Η συσχέτιση της υψηλής φορολογίας με την αύξηση της παραβατικότητας πάντως δεν ήταν το μόνο ενδιαφέρον εύρημα των μελετών.
Σύμφωνα με την έρευνα του ΕΜΠ, καταγράφεται συσχέτιση της παραβατικότητας με τα λεγόμενα «φθηνά πρατήρια«. Να σημειώσουμε ότι οι μυστικοί έλεγχοι του Πολυτεχνείου έγιναν από τον Αύγουστο έως τον Οκτώβριο σε 150 αντλίες διαφορετικών πρατηρίων σε ένα εύρος τιμών από το 1,32 έως 1,45 ευρώ το λίτρο. Και οι περισσότερες παραβάσεις διαπιστώθηκαν στα πρατήρια με τις χαμηλές τιμές.
Συγκεκριμένα σε τιμές της αμόλυβδης από 1,32 έως 1,35 ευρώ ελέγχθηκαν 27 πρατήρια στην Αττική. Εξ αυτών τα 12 δείγματα ήταν ελλειμματικά πάνω από το όριο ενώ τα 15 δείγματα ήταν κανονικά. Δηλαδή το 44% των δειγμάτων της «φθηνής περιοχής» εντοπίστηκε να είναι αντικανονικό.
Στην περιοχή τιμών από 1,35 έως 1,4 ελέγχθηκαν συνολικά 102 πρατήρια εκ των οποίων μόλις τα 9 εντοπίστηκαν να παραδίδουν ποσότητες εκτός του νόμιμου ορίου. Η πιθανότητα λοιπόν για να παραλάβει κάποιος μικρότερη ποσότητα από αυτή που πλήρωσε σε αυτές τις τιμές ήταν μόλις 8,85%.
Τέλος στην ακριβή περιοχή πάνω από 1,4 ευρώ το λίτρο ελέγχθηκαν 21 πρατήρια, εκ των οποίων μόλις 1 (και αυτό οριακά σύμφωνα με τον υπεύθυνο της μελέτης) εντοπίστηκε να παραδίδει μικρότερη ποσότητα. Η πιθανότητα δηλαδή να παραλάβουμε λιγότερα καύσιμα σε αυτήν την περιοχή τιμών πέφτει στο 4,7%.
Μια ενδιαφέρουσα παρατήρηση από τους υπεύθυνους του ΕΜΠ αφορά στο πως μπορούμε να αντιληφθούμε και οι ίδιοι καλύτερα εάν υπάρχει κάποιο πρόβλημα στις παραδόσεις. Με δεδομένο ότι ο μέσος όρος των ελλειμματικών παραδόσεων κυμαίνεται στο 3 με 4% αυτό δεν μπορεί να γίνει εύκολα αντιληπτό όταν βάζουμε μικρές ποσότητες βενζίνης (10-15 ευρώ).
Αντίθετα όταν ζητούμε να γεμίσουμε έχουμε περισσότερες πιθανότητες να αντιληφθούμε εάν υπάρχει κάποια παρανομία, γνωρίζοντας τη χωρητικότητα του ντεπόζιτου του αυτοκινήτου μας.
Τέλος αξίζει να τονιστεί ότι το ηλεκτρονικό αποτύπωμα της διακίνησης καυσίμων για το 99% των πρατηρίων καυσίμων που έχει εγκαταστήσει το σύστημα εισροών εκροών υπάρχει διαθέσιμο και μπορεί να ελεγχθεί από τις Αρχές ώστε να διαπιστωθούν πιθανές παρανομίες και διαφορές μεταξύ των παραλαβών και των παραδόσεων.
Αρκεί βεβαίως το σύστημα να αρχίσει να λειτουργεί και να ξεκινήσουν οι έλεγχοι. Σε διαφορετική περίπτωση οι επενδύσεις άνω των 90 εκ. ευρώ που έγιναν από τον κλάδο των πετρελαιοειδών (εταιρείες και πρατηριούχοι) σε μια εξαιρετικά δύσκολη συγκυρία θα πάνε χαμένες.
Όπως τόνισε χθες ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ (Σύνδεσμος των Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών), Γ. Αληγιζάκης, οι λαθρέμποροι βρίσκονται πάντα ένα βήμα μπροστά από τις διωκτικές αρχές. Όμως εάν εφαρμοζόντουσαν οι υφιστάμενοι νόμοι, τότε το βέβαιο είναι ότι η ζωή τους θα γινόταν λίγο πιο δύσκολη και το κράτος, η οικονομία και η κοινωνία θα είχαν μεγαλύτερα οφέλη.
«Επιφυλάξεις για τα αποτελέσματα και τη σκοπιμότητα της έρευνας» του ΕΜΠ σε 150 πρατήρια της Αττικής διατηρεί η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων που με ανακοίνωσή της παίρνει θέση στο θέμα της δημοσιοποίησης των στοιχείων που προέκυψαν μετά την πραγματοποίηση έρευνας σε βενζινάδικα της Αθήνας.
Με ανακοίνωση της η ΠΟΠΕΚ καλεί το Εργαστήριο καυσίμων του ΕΜΠ και τον Σύνδεσμο Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών να απαντήσουν σε μια σειρά από ερωτήματα και κυρίως να διαβιβάσουν στον Εισαγγελέα τα αποτελέσματα της έρευνας.
πηγη
Η κλοπή στην αντλία είναι ένα φαινόμενο που δεν είναι καινούριο, ωστόσο όπως και οι άλλες μορφές παράνομης διακίνησης ενισχύεται και ευνοείται σε περιβάλλον υψηλής φορολογίας.
Αυτό έδειξαν οι δύο χθεσινές μελέτες που παρουσιάστηκαν από το Σύνδεσμο Εμπορίας Πετρελαιοειδών η μία από το ΙΟΒΕ για τις επιπτώσεις στην οικονομία της αύξησης της φορολογίας και η δεύτερη από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (ΕΜΠ) ειδικά για το φαινόμενο της κλοπής στην αντλία.
Τι μας είπαν λοιπόν οι δύο μελέτες; Καταρχάς αναδείχθηκε ακόμη μια φορά η συσχέτιση της αύξησης της φορολογίας με την αύξηση του λαθρεμπορίου. Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ η αύξηση της φορολογίας μπορεί να προκαλέσει αύξηση του παράνομου εμπορίου κατά 4% στο diesel και 1% στις βενζίνες λόγω αύξησης των συντελεστών του ΕΦΚ που θα έχει ως αποτέλεσμα σημαντική μείωση της επίσημης ζήτησης (για το 2017 7,9% στο πετρέλαιο θέρμανσης, 6,6% στο πετρέλαιο κίνησης και 2% στις βενζίνες) και συνακόλουθα θα προκαλέσει μείωση στα έσοδα του κράτους (274 εκ. ευρώ έναντι στόχου 492 εκ. ευρώ).
Βεβαίως οι εκτιμήσεις του ΙΟΒΕ αποδεικνύονται στην πράξη μάλλον συντηρητικές.
Και αυτό διότι όπως έδειξε η έρευνα του ΕΜΠ, το 14,6% των πρατηρίων που ελέγχθηκαν εντοπίστηκε να παραδίδει μικρότερες ποσότητες που εμφάνιζαν απόκλιση από τα νόμιμα όρια. Στην προηγούμενη έρευνα που είχε κάνει το ΕΜΠ το αντίστοιχο ποσοστό ήταν κάτω από το 4% είχαμε δηλαδή αύξηση 365% της παραβατικότητας. Η επίμαχη τετραετία θυμίζουμε συνέπεσε με τη δραματική αύξηση της φορολογίας στα καύσιμα.
Η συσχέτιση της υψηλής φορολογίας με την αύξηση της παραβατικότητας πάντως δεν ήταν το μόνο ενδιαφέρον εύρημα των μελετών.
Σύμφωνα με την έρευνα του ΕΜΠ, καταγράφεται συσχέτιση της παραβατικότητας με τα λεγόμενα «φθηνά πρατήρια«. Να σημειώσουμε ότι οι μυστικοί έλεγχοι του Πολυτεχνείου έγιναν από τον Αύγουστο έως τον Οκτώβριο σε 150 αντλίες διαφορετικών πρατηρίων σε ένα εύρος τιμών από το 1,32 έως 1,45 ευρώ το λίτρο. Και οι περισσότερες παραβάσεις διαπιστώθηκαν στα πρατήρια με τις χαμηλές τιμές.
Συγκεκριμένα σε τιμές της αμόλυβδης από 1,32 έως 1,35 ευρώ ελέγχθηκαν 27 πρατήρια στην Αττική. Εξ αυτών τα 12 δείγματα ήταν ελλειμματικά πάνω από το όριο ενώ τα 15 δείγματα ήταν κανονικά. Δηλαδή το 44% των δειγμάτων της «φθηνής περιοχής» εντοπίστηκε να είναι αντικανονικό.
Στην περιοχή τιμών από 1,35 έως 1,4 ελέγχθηκαν συνολικά 102 πρατήρια εκ των οποίων μόλις τα 9 εντοπίστηκαν να παραδίδουν ποσότητες εκτός του νόμιμου ορίου. Η πιθανότητα λοιπόν για να παραλάβει κάποιος μικρότερη ποσότητα από αυτή που πλήρωσε σε αυτές τις τιμές ήταν μόλις 8,85%.
Τέλος στην ακριβή περιοχή πάνω από 1,4 ευρώ το λίτρο ελέγχθηκαν 21 πρατήρια, εκ των οποίων μόλις 1 (και αυτό οριακά σύμφωνα με τον υπεύθυνο της μελέτης) εντοπίστηκε να παραδίδει μικρότερη ποσότητα. Η πιθανότητα δηλαδή να παραλάβουμε λιγότερα καύσιμα σε αυτήν την περιοχή τιμών πέφτει στο 4,7%.
Μια ενδιαφέρουσα παρατήρηση από τους υπεύθυνους του ΕΜΠ αφορά στο πως μπορούμε να αντιληφθούμε και οι ίδιοι καλύτερα εάν υπάρχει κάποιο πρόβλημα στις παραδόσεις. Με δεδομένο ότι ο μέσος όρος των ελλειμματικών παραδόσεων κυμαίνεται στο 3 με 4% αυτό δεν μπορεί να γίνει εύκολα αντιληπτό όταν βάζουμε μικρές ποσότητες βενζίνης (10-15 ευρώ).
Αντίθετα όταν ζητούμε να γεμίσουμε έχουμε περισσότερες πιθανότητες να αντιληφθούμε εάν υπάρχει κάποια παρανομία, γνωρίζοντας τη χωρητικότητα του ντεπόζιτου του αυτοκινήτου μας.
Τέλος αξίζει να τονιστεί ότι το ηλεκτρονικό αποτύπωμα της διακίνησης καυσίμων για το 99% των πρατηρίων καυσίμων που έχει εγκαταστήσει το σύστημα εισροών εκροών υπάρχει διαθέσιμο και μπορεί να ελεγχθεί από τις Αρχές ώστε να διαπιστωθούν πιθανές παρανομίες και διαφορές μεταξύ των παραλαβών και των παραδόσεων.
Αρκεί βεβαίως το σύστημα να αρχίσει να λειτουργεί και να ξεκινήσουν οι έλεγχοι. Σε διαφορετική περίπτωση οι επενδύσεις άνω των 90 εκ. ευρώ που έγιναν από τον κλάδο των πετρελαιοειδών (εταιρείες και πρατηριούχοι) σε μια εξαιρετικά δύσκολη συγκυρία θα πάνε χαμένες.
Όπως τόνισε χθες ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ (Σύνδεσμος των Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών), Γ. Αληγιζάκης, οι λαθρέμποροι βρίσκονται πάντα ένα βήμα μπροστά από τις διωκτικές αρχές. Όμως εάν εφαρμοζόντουσαν οι υφιστάμενοι νόμοι, τότε το βέβαιο είναι ότι η ζωή τους θα γινόταν λίγο πιο δύσκολη και το κράτος, η οικονομία και η κοινωνία θα είχαν μεγαλύτερα οφέλη.
«Επιφυλάξεις για τα αποτελέσματα και τη σκοπιμότητα της έρευνας» του ΕΜΠ σε 150 πρατήρια της Αττικής διατηρεί η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων που με ανακοίνωσή της παίρνει θέση στο θέμα της δημοσιοποίησης των στοιχείων που προέκυψαν μετά την πραγματοποίηση έρευνας σε βενζινάδικα της Αθήνας.
Με ανακοίνωση της η ΠΟΠΕΚ καλεί το Εργαστήριο καυσίμων του ΕΜΠ και τον Σύνδεσμο Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών να απαντήσουν σε μια σειρά από ερωτήματα και κυρίως να διαβιβάσουν στον Εισαγγελέα τα αποτελέσματα της έρευνας.
πηγη
Δημοσιευση σχολιου:
0 comments: