Η ηλεκτρική κινητικότητα στην πόλη, αποτελεί τμήμα μιας γενικότερης φιλοσοφίας της Daimler που εξετάζει τον τρόπο με τον οποίο κινούνται τα αστικά λεωφορεία. Για αυτό και η μάρκα είναι σε θέση να παρέχει, όχι μόνο ένα νέο σύστημα κίνησης (το ηλεκτρικό) αλλά ταυτόχρονα ένα ολοκληρωμένο σύστημα που περιλαμβάνει υπηρεσίες συμβουλών από εμπειρογνώμονες (eConsulting), ακόμα και πριν γίνει οποιαδήποτε αγορά από τον πελάτη. Ειδικοί αναλύουν τις διάφορες διαδρομές, «τρέχουν» ένα πρόγραμμα προσομοίωσης, υπολογίζουν τις ενεργειακές ανάγκες και προτείνουν με λεπτομέρειες τι ακριβώς χρειάζεται ο υποψήφιος αγοραστής του eCitaro σε επίπεδο υποδομών τροφοδοσίας και κατανάλωσης ενέργειας. Είναι προφανές ότι ο αριθμός των ενοτήτων μπαταριών που θα επιλεγεί τελικά στην κάθε περίπτωση eCitaro επηρεάζει αφενός το συνολικό βάρος του οχήματος και άρα τον αριθμό επιβατών και αφετέρου την αυτονομία κίνησης και φυσικά τον χρόνο φόρτισης.
Ένα ηλεκτρικό Citaro, με τον μέγιστο αριθμό μπαταριών και τον βασικό εξοπλισμό ζυγίζει περίπου 13,7 τόνους ενώ το μικτό βάρος ανέρχεται στους 19,5 τόνους. Αυτό αντιστοιχεί σε ένα ωφέλιμο φορτίο 5,8 τόνων ή περίπου 80 επιβατών.
Ενεργειακά βιώσιμο
Η κατανάλωση ενέργειας σε ένα αμιγώς ηλεκτρικό λεωφορείο επηρεάζεται σημαντικά από τις απαιτήσεις ψύξης και θέρμανσης της καμπίνας επιβατών. Για αυτό και το σύστημα διαχείρισης της θερμικής ενέργειας είναι ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά του eCitaro. Πράγματι, ο θάλαμος επιβατών του eCitaro θερμαίνεται με έναν ενεργειακά αποδοτικό τρόπο, μέσω μιας αντλίας θερμότητας που υποστηρίζεται από τους συνήθεις πλαϊνούς και εμπρόσθιους αεραγωγούς. Κατά τη διάρκεια του χειμώνα, το σύστημα κλιματισμού οροφής χρησιμοποιείται επίσης ως μια αντλία θερμότητας, με την χρήση CO2 ως ψυκτικό μέσο να αποφέρει περαιτέρω οφέλη. Επίσης, το εσωτερικό του λεωφορείου μπορεί να θερμαίνεται ή να ψύχεται, πριν ξεκινήσει το δρομολόγιο, δηλαδή κατά τη διάρκεια φόρτισης των μπαταριών. Μια άλλη καινοτομία του συστήματος ελέγχου του κλιματισμού είναι η δυνατότητα ρύθμισης της πρόσληψης του φρέσκου αέρα ανάλογα τον τρέχοντα αριθμό των επιβατών (αυτό γίνεται εφικτό μέσω αισθητήρων φορτίου στους άξονες) καθώς και η ανάλογη ρύθμιση της έντασης του αέρα από τους αεραγωγούς.
Ο έλεγχος της θερμοκρασίας στον χώρο εργασίας του οδηγού γίνεται ξεχωριστά και με μια εντελώς διαφορετική στρατηγική, λαμβάνοντας υπόψη ότι ο οδηγός περνά πολλές ώρες μέσα στο λεωφορείο. Άρα οι προσδοκίες για ακρίβεια στις θερμοκρασίες είναι μεγαλύτερες σε σχέση με τον θάλαμο επιβατών, όπου οι επιβάτες διαμένουν για πολύ μικρό διάστημα και πάντα ντυμένοι ανάλογα με τις καιρικές συνθήκες.
Τεχνολογία αιχμής
Η βάση της γραμμής κίνησης του eCitaro είναι ο κινητήριος, πίσω άξονας ZF AVE 130, που φέρει ηλεκτροκινητήρες στις πλήμνες των τροχών, με μέγιστη απόδοση 2 x 125 kW και ροπή 2 x 485 Nm. Την παροχή ενέργειας εξασφαλίζουν μπαταρίες ιόντων λιθίου, συνολικής χωρητικότητας έως και 243 kWh, μοιρασμένες σε έως και δέκα ενότητες, ανάλογα τις απαιτήσεις του πελάτη. Ο βασικός εξοπλισμός προβλέπει δύο ενότητες μπαταριών στην οροφή και τέσσερις στο πίσω μέρος του λεωφορείου ενώ προαιρετικά, περεταίρω δύο έως τέσσερις ενότητες είναι δυνατόν να τοποθετηθούν στην οροφή. Ο σχεδιασμός της οροφής περιλαμβάνει ράγες βαρέως τύπου (για την φιλοξενία των μπαταριών) που προέρχονται από το ίδιο σύστημα που χρησιμοποιεί ο κατασκευαστής για τις δεξαμενές αερίου στις εκδόσεις Citaro NGT.
Στο eCitaro, η μελετημένη κατανομή του βάρους και η απόλυτη εκμετάλλευση των φορτίων άξονα επιτρέπουν την εξασφάλιση του υψηλότερου δυνατού ωφέλιμου φορτίου. Ευελιξία θα υπάρχει όσον αφορά και την τεχνολογία φόρτισης του λεωφορείου. Η έναρξη της παραγωγής γίνεται με πρόβλεψη μιας υποδοχής φόρτισης Combo 2 ενώ αργότερα θα δοθεί η δυνατότητα τα ηλεκτρικά Citaro να φορτίζονται και μέσω ενός παντογράφου. Φυσικά, κατά την διαδικασία της πέδησης, οι δύο ηλεκτροκινητήρες λειτουργούν ως εναλλάκτες μετατρέποντας την κινητική ενέργεια σε ηλεκτρική.
Ήδη έτοιμο για το μέλλον
Το Mercedes-Benz eCitaro συνδράμει στην καινοτόμα πρωτοβουλία των κατασκευαστών να προκρίνουν τα ηλεκτρικά λεωφορεία ως το πλέον ενδεδειγμένο προϊόν που πολύ γρήγορα θα αντικαταστήσει εξ ολοκλήρου τα λεωφορεία με κινητήρα εσωτερικής καύσης, στις τοπικές δημόσιες συγκοινωνίες των μεγαλουπόλεων.
Η ηλεκτροκίνηση είναι μια τεχνολογία που εξαρτάται απόλυτα από την εξέλιξη της τεχνολογίας των μπαταριών. Για αυτό το eCitaro έχει σχεδιαστεί με τρόπο που να μπορεί να δεχθεί (προσαρμοστεί) πιθανώς διαφορετικές τεχνολογίες μπαταριών του μέλλοντος. Ήδη έχει προγραμματιστεί σε δύο περίπου χρόνια το αστικό λεωφορείο της Mercedes-Benz να δεχθεί την επόμενη γενιά μπαταριών ιόντων λιθίου. Με μεγαλύτερη χωρητικότητα, αφενός θα αυξήσει την εμβέλεια κίνησης και αφετέρου θα «ανοίξει τον δρόμο» για το λανσάρισμα της αρθρωτής έκδοσης eCitaroG. Επίσης, κατά την ίδια περίοδο έχει προγραμματιστεί η έναρξη χρήσης μπαταριών στερεάς κατάστασης που θα αποτελέσει σίγουρα μια επιλογή του μέλλοντος. Αυτές χαρακτηρίζονται από μια ιδιαίτερα μεγάλη διάρκεια ζωής και υψηλή πυκνότητα ενέργειας, με ονομαστική χωρητικότητα περίπου στα 400 kWh.
Η γκάμα εκδόσεων του eCitaro θα συμπεριλάβει μελλοντικά και οχήματα που θα αντλούν την απαιτούμενη ηλεκτρική ενέργεια από μια μορφή κυψελών καυσίμου και που θα επιτρέπει στο αστικό λεωφορείο και καλύψει σχεδόν το 100% όλων των εφαρμογών χρήσης.
Πηγη
Ένα ηλεκτρικό Citaro, με τον μέγιστο αριθμό μπαταριών και τον βασικό εξοπλισμό ζυγίζει περίπου 13,7 τόνους ενώ το μικτό βάρος ανέρχεται στους 19,5 τόνους. Αυτό αντιστοιχεί σε ένα ωφέλιμο φορτίο 5,8 τόνων ή περίπου 80 επιβατών.
Ενεργειακά βιώσιμο
Η κατανάλωση ενέργειας σε ένα αμιγώς ηλεκτρικό λεωφορείο επηρεάζεται σημαντικά από τις απαιτήσεις ψύξης και θέρμανσης της καμπίνας επιβατών. Για αυτό και το σύστημα διαχείρισης της θερμικής ενέργειας είναι ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά του eCitaro. Πράγματι, ο θάλαμος επιβατών του eCitaro θερμαίνεται με έναν ενεργειακά αποδοτικό τρόπο, μέσω μιας αντλίας θερμότητας που υποστηρίζεται από τους συνήθεις πλαϊνούς και εμπρόσθιους αεραγωγούς. Κατά τη διάρκεια του χειμώνα, το σύστημα κλιματισμού οροφής χρησιμοποιείται επίσης ως μια αντλία θερμότητας, με την χρήση CO2 ως ψυκτικό μέσο να αποφέρει περαιτέρω οφέλη. Επίσης, το εσωτερικό του λεωφορείου μπορεί να θερμαίνεται ή να ψύχεται, πριν ξεκινήσει το δρομολόγιο, δηλαδή κατά τη διάρκεια φόρτισης των μπαταριών. Μια άλλη καινοτομία του συστήματος ελέγχου του κλιματισμού είναι η δυνατότητα ρύθμισης της πρόσληψης του φρέσκου αέρα ανάλογα τον τρέχοντα αριθμό των επιβατών (αυτό γίνεται εφικτό μέσω αισθητήρων φορτίου στους άξονες) καθώς και η ανάλογη ρύθμιση της έντασης του αέρα από τους αεραγωγούς.
Ο έλεγχος της θερμοκρασίας στον χώρο εργασίας του οδηγού γίνεται ξεχωριστά και με μια εντελώς διαφορετική στρατηγική, λαμβάνοντας υπόψη ότι ο οδηγός περνά πολλές ώρες μέσα στο λεωφορείο. Άρα οι προσδοκίες για ακρίβεια στις θερμοκρασίες είναι μεγαλύτερες σε σχέση με τον θάλαμο επιβατών, όπου οι επιβάτες διαμένουν για πολύ μικρό διάστημα και πάντα ντυμένοι ανάλογα με τις καιρικές συνθήκες.
Τεχνολογία αιχμής
Η βάση της γραμμής κίνησης του eCitaro είναι ο κινητήριος, πίσω άξονας ZF AVE 130, που φέρει ηλεκτροκινητήρες στις πλήμνες των τροχών, με μέγιστη απόδοση 2 x 125 kW και ροπή 2 x 485 Nm. Την παροχή ενέργειας εξασφαλίζουν μπαταρίες ιόντων λιθίου, συνολικής χωρητικότητας έως και 243 kWh, μοιρασμένες σε έως και δέκα ενότητες, ανάλογα τις απαιτήσεις του πελάτη. Ο βασικός εξοπλισμός προβλέπει δύο ενότητες μπαταριών στην οροφή και τέσσερις στο πίσω μέρος του λεωφορείου ενώ προαιρετικά, περεταίρω δύο έως τέσσερις ενότητες είναι δυνατόν να τοποθετηθούν στην οροφή. Ο σχεδιασμός της οροφής περιλαμβάνει ράγες βαρέως τύπου (για την φιλοξενία των μπαταριών) που προέρχονται από το ίδιο σύστημα που χρησιμοποιεί ο κατασκευαστής για τις δεξαμενές αερίου στις εκδόσεις Citaro NGT.
Στο eCitaro, η μελετημένη κατανομή του βάρους και η απόλυτη εκμετάλλευση των φορτίων άξονα επιτρέπουν την εξασφάλιση του υψηλότερου δυνατού ωφέλιμου φορτίου. Ευελιξία θα υπάρχει όσον αφορά και την τεχνολογία φόρτισης του λεωφορείου. Η έναρξη της παραγωγής γίνεται με πρόβλεψη μιας υποδοχής φόρτισης Combo 2 ενώ αργότερα θα δοθεί η δυνατότητα τα ηλεκτρικά Citaro να φορτίζονται και μέσω ενός παντογράφου. Φυσικά, κατά την διαδικασία της πέδησης, οι δύο ηλεκτροκινητήρες λειτουργούν ως εναλλάκτες μετατρέποντας την κινητική ενέργεια σε ηλεκτρική.
Ήδη έτοιμο για το μέλλον
Το Mercedes-Benz eCitaro συνδράμει στην καινοτόμα πρωτοβουλία των κατασκευαστών να προκρίνουν τα ηλεκτρικά λεωφορεία ως το πλέον ενδεδειγμένο προϊόν που πολύ γρήγορα θα αντικαταστήσει εξ ολοκλήρου τα λεωφορεία με κινητήρα εσωτερικής καύσης, στις τοπικές δημόσιες συγκοινωνίες των μεγαλουπόλεων.
Η ηλεκτροκίνηση είναι μια τεχνολογία που εξαρτάται απόλυτα από την εξέλιξη της τεχνολογίας των μπαταριών. Για αυτό το eCitaro έχει σχεδιαστεί με τρόπο που να μπορεί να δεχθεί (προσαρμοστεί) πιθανώς διαφορετικές τεχνολογίες μπαταριών του μέλλοντος. Ήδη έχει προγραμματιστεί σε δύο περίπου χρόνια το αστικό λεωφορείο της Mercedes-Benz να δεχθεί την επόμενη γενιά μπαταριών ιόντων λιθίου. Με μεγαλύτερη χωρητικότητα, αφενός θα αυξήσει την εμβέλεια κίνησης και αφετέρου θα «ανοίξει τον δρόμο» για το λανσάρισμα της αρθρωτής έκδοσης eCitaroG. Επίσης, κατά την ίδια περίοδο έχει προγραμματιστεί η έναρξη χρήσης μπαταριών στερεάς κατάστασης που θα αποτελέσει σίγουρα μια επιλογή του μέλλοντος. Αυτές χαρακτηρίζονται από μια ιδιαίτερα μεγάλη διάρκεια ζωής και υψηλή πυκνότητα ενέργειας, με ονομαστική χωρητικότητα περίπου στα 400 kWh.
Η γκάμα εκδόσεων του eCitaro θα συμπεριλάβει μελλοντικά και οχήματα που θα αντλούν την απαιτούμενη ηλεκτρική ενέργεια από μια μορφή κυψελών καυσίμου και που θα επιτρέπει στο αστικό λεωφορείο και καλύψει σχεδόν το 100% όλων των εφαρμογών χρήσης.
Πηγη
Ακολούθησε το OSY TROLLEYBUS DRIVERS στο Facebook .
Δημοσιευση σχολιου:
0 comments: