Η XJ220 είναι το πρώτο υπεραυτοκίνητο της Jaguar που παρήχθη μεταξύ 1992 και 1994 και ξεχώρισε με τη διαχρονική της εμφάνιση και τις εξαιρετικές επιδόσεις – ας δούμε λοιπόν την ιστορία της αγριόγατας σε ένα ακόμη αφιέρωμα Επι Τροχών:

Όλα ξεκίνησαν στη δεκαετία του ’80 όταν ο αρχιμηχανικός της Jaguar, Jim Randle ξεκίνησε ένα project με στόχο να ανταγωνιστεί τις Ferrari F40 και Porsche 959 εκμεταλευόμενος τη συμμετοχή της Jaguar σε αγώνες σε συνεργασία με την TWR.

Η αρχική περιγραφή έκανε λόγο για ένα ελαφρύ διθέσιο κεντρομήχανο supercar με V12 κινητήρα και τετρακίνηση, που να μπορεί να ξεπεράσει τα 320km/h. Αρχικά δεν υπήρχε επίσημη στήριξη για το έργο κάτι που έκανε τους υπαλλήλους της Jaguar να δουλεύουν εθελοντικά για το project στον ελεύθερο χρόνο τους παίρνοντας το παρατσούκλι «The Saturday Club»

jaguar-xj220_concept-1988-1600-01
Η πρώτη Jaguar XJ220 παρουσιάστηκε στην έκθεση της Μ.Βρετανίας στις 18 Οκτωβρίου του 1988 και εντυπωσίασε το κοινό αποσπώντας 1.500 προ-παραγγελλίες. Υπεύθυνος για τον εξωτερικό σχεδιασμό ήταν ο Keith Helfet που φιλοτέχνησε τις πανέμορφες καμπύλες του αμαξώματος το οποίο ήταν εξ ολοκλήρου κατασκευασμένο από αλουμίνιο.
carpixel-net-1988-jaguar-xj220-concept-35172-hd
Οι αναλογίες ήταν κάτι νέο για την εποχή ενώ η XJ220 συνδύαζε την αριστοκρατική εμφάνιση μιας Jaguar με τον υπερ-σπορ χαρακτήρα ενός πραγματικού supercar.
jaguar-xj220-1
Κατα την παρουσίαση του πρωτοτύπου υπήρχαν σχέδια για υιοθέτηση ενεργής αεροδυναμικής, ανάρτησης με ρυθμιζόμενο ύψος και τετραδιεύθυνσης, όλα αυτά εν έτη 1988!
jaguar-xj220-afieroma-18
Το πρωτότυπο φορούσε μια εξελιγμένη έκδοση του V12 κινητήρα της Jaguar με τέσσερις βαλβίδες ανα κύλινδρο, τέσσερις εκεντροφόρους και απόδοση 510ps. Το σύστημα τετρακίνησης ήταν δημιουργία της FF Developments ενώ το συνολικό βάρος έφτανε τα 1.560kg.
Λόγω των αυστηρών προδιαγραφών ρύπων και του μεγάλου μεγέθους του κινητήρα, η Jaguar πήρε την απόφαση να τον αντικαταστήσει τον V12 με ένα μικρότερο σύνολο V6 για την έκδοση παραγωγής το οποίο είχε επίσης αγωνιστικές καταβολές μιας και βασιζόταν στον κινητήρα Group B της Austin Rover, με επεμβάσεις από την Tom Walkinshaw Racing (TWR).
Σύμφωνα με τον Mike Moreton που ήταν ο project manager για το μοντέλο παραγωγής, η Bridgestone είχε δυσκολευτεί να κατασκευάσει ελαστικά κατάλληλα για τις επιδόσεις του μοντέλου κάτι που καθιστούσε αναγκαία τη μείωση του βάρους


xj220-production-car-cutaway
H αλλαγή του κινητήρα και η έλλειψη συστήματος τετρακίνησης στο μοντέλο παραγωγής, εκτός από το χαμηλότερο βάρος (1.470kg) και τη μικρότερη πολυπλοκότητα, επέτρεψε κοντύτερο μεταξόνιο κατα 200mm και πιο συμπαγείς διαστάσεις.
jaguar-xj220-afieroma-11
Οι μεγαλύτερες εισαγωγές αέρα εξυπηρετούσαν την ψύξη των δύο τουρμπο ενώ χάρη στην αεροδυναμική μελέτη της Motor Industry Research Association, το αμάξωμα παρήγαγε 1,400 kg κάθετης δύναμης στα 320 km/h χωρίς την ανάγκη εξωτερικών αεροδυναμικών βοηθημάτων.
Το σασί ήταν επίσης κατασκευασμένο από αλουμίνιο ενώ ένα roll cage προσέφερε επιπλέον ακαμψία επιτρέποντας στην XJ220 να περάσει όλα τα crash test. Η ανάρτηση ήταν ανεξάρτητη εμπρός και πίσω με διπλά ψαλίδια και ελατήρια της Bilstein, σχεδιασμένη σύμφωνα με τις προδιαγραφές της FIA, ενώ το σύστημα πέδησης ήταν της AP Racing με αεριζόμενους δίσκους 330mm εμπρός και 300mm πίσω.

Ο νέος κινητήρας ήταν V6 χωρητικότητας 3,5 λίτρων, με δύο turbo της Garrett και απέδιδε 550ps με 645Nm ροπής. Την κίνηση έστελνε αποκλειστικά στους πίσω τροχούς ένα μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων 5 σχέσεων. Η ταχύτερη Jaguar όλων των εποχών επιτάχυνε για τα 0-100km/h σε 3,8 δευτερόλεπτα ενώ η τελική ταχύτητα ξεπερνούσε τα 320km/h/

Το 1992, μια Jaguar XJ220 με οδηγό τον Martin Brundle, κατάφερε να φτάσει στο Nardo Ring την ταχύτητα των 349,4 km/h (χωρίς καταλύτες) κάτι που της χάρισε τον τίτλο του ταχύτερου αυτοκινήτου παραγωγής στον κόσμο, μέχρι το 1998 οπότε και η McLaren F1 σημείωσε νέο ρεκόρ. Το βρετανικό supercar διατηρούσε επίσης το ρεκόρ στην πίστα του Nurgburgring από το 1992 μέχρι το 2000 με χρόνο 7:46:36.

jaguar-xj220-afieroma-6
Η παραγωγή της πανίσχυρης «αγριόγατας» ξεκίνησε το 1992 στο εργοστάσιο του Bloxham ενώ ανάμεσα στους εκλεκτούς πελάτες ήταν ο Elton John και ο Σουλτάνος του Brunei. Συνολικά, μόλις 271 αντίτυπα της XJ220 άφησαν τη γραμμή παραγωγής μεταξύ 1992 και 1994 με τιμή £470.000
jaguar-xj220-afieroma-16
Το εσωτερικό ήταν πολυτελές για τα δεδομένα της εποχής και με δερμάτινες επενδύσεις, air-condition, θερμαινόμενα ηλεκτρικά καθίσματα και cd player της Alpine. Μπορεί η έκδοση παραγωγής να μην κληρονόμησε τις scissor doors του πρωτοτύπου όμως δείτε την εντυπωσιακή λεπτομέρεια με τα όργανα πίεσης των turbo στην πόρτα του οδηγού…
jaguar-xj220-afieroma-13
Παρά τον αρχικό ενθουσιασμό, την ελκυστική εμφάνιση και τα ιδιαίτερα εντυπωσιακά τεχνικά χαρακτηριστικά, πολλοί ήταν οι πελάτες που απογοητεύτηκαν από τους λιγότερους κυλίνδρους του κινητήρα και την υψηλή τιμή, αποσύρροντας τις παραγγελίες τους.
jaguar-xj220-afieroma-9
Σημαντικό ρόλο στην εμπορική πορεία της Jaguar XJ220 έπαιξε και η οικονομική κρίση στις αρχές της δεκαετίας του ’90 που άλλαξε τα δεδομένα στον χώρο των supercars – μια κατηγορία που σημείωνε μεγάλη άνθιση στα τέλη της δεκαετίας του ’80
rover-214-gsi-and-jaguar-xj220-and-citroen-cx
Για μείωση του κόστους παραγωγής, η Jaguar χρησιμοποίησε στο μοντέλο της αρκετά «δανεικά» εξαρτήματα όπως τα πίσω φωτιστικά σώμματα του Rover 200 (αριστερά) αλλά και τους εξωτερικούς καθρέπτες της Citroen CX (δεξιά)
Jaguar XJ 220C, 1993.
Η αγωνιστική XJ220C που τερμάτισε στην πρώτη θέση της κατηγορίας Grand Touring Class στον 24αωρο αγώνα του Le Mans το 1993 με το πλήρωμα John Nielsen, David Brabham και David Coulthard – λίγο αργότερα η διάκριση της αφαιρέθηκε για τεχνικούς λόγους.
jaguar-xj220-afieroma-1
Σήμερα, 25 χρόνια μετά την έναρξη της παραγωγής της, η XJ220 θεωρείται ως ένα από τα σημαντικότερα μοντέλα της Jaguar που έδειξε πως η βρετανική εταιρεία μπορεί να κατασκευάσει ένα εξωτικό supercar με φοβερές επιδόσεις και μοναδική εμφάνιση…
Jaguar-C-X75_Bond_Concept_2015_1600x1200_wallpaper_16
Με την Jaguar CX-75 που παρουσιάστηκε ως σχεδιαστική μελέτη το 2010 όλοι οι φίλοι του αυτοκινήτου ήλπιζαν σε μια έκδοση παραγωγής που θα αποτελούσε τον ουσιαστικό διάδοχο της XJ220 όμως τα σχέδια ματαιώθηκαν και το μοντέλο παρέμεινε πρωτότυπο.

Τέλος, δείτε ένα βίντεο με την ιστορία της Don Law Racing, μιας μικρής εταιρείας στη Μ.Βρετανία χάρη στην οποία συντηρούνται και επισκευάζονται με απόλυτο σεβασμό και γνήσια ανταλλακτικά, τα εναπομείναντα παραδείγματα του μοντέλου που κυκλοφορούν…
Axact

Trolleybus drivers

Oταν κάνεις μία ερώτηση είσαι ανόητος για πέντε λεπτά. Αν δεν κάνεις ποτέ ερωτήσεις, θα μείνεις ανόητος για όλη σου τη ζωή.

Δημοσιευση σχολιου:

0 comments: